Συνεχίζουν να συγκλονίζουν την υφήλιο οι αποκαλύψεις της Αμφίπολης. Ύστερα και από την πλήρη φανέρωση του ψηφιδωτού δαπέδου στον θάλαμο πίσω από τις Καρυάτιδες όλοι περιμένουν να ξεκινήσουν και πάλι οι ανασκαφικές εργασίες. Μυστήριο πάντως προκαλεί το τμήμα του ψηφιδωτού που λείπει.
Τα τελευταία στοιχεία φανερώνουν ότι ο «ένοικος» του ταφικού μνημείου στον λόφο Καστά δεν αποκλείται να έχει κάποια σχέση ή ακόμα και να είναι μέλος της μεγάλης βασιλικής οικογένειας των Τημενιδών.
Ο Νίκος Μουτσόπουλος, ομότιμος καθηγητής Αρχιτεκτονικής του ΑΠΘ, μιλώντας στο δελτίο ειδήσεων της ΝΕΡΙΤ ανέφερε ότι το ψηφιδωτό είναι φτιαγμένο από λαλάρια (χοχλιδάκια) και είναι χαρακτηριστικό υλικό της Μακεδονίκης εποχής όπου και ανακαλύφθηκε.
Εμφάνιση της Περσεφόνης και σε άλλους τάφους
Η αρπαγή έχει συμβολική σημασία και παρουσιάζεται σε πολλούς μακεδονικούς τάφους που έχουν ανακαλυφθεί όπως αυτόν στη Βεργίνα. Επίσης, εμφανίζεται και στην πλάτη του μαρμάρινου θρόνου που βρίσκεται στον τάφο της Ευριδίκης, μητέρα του Φιλίππου. Η πλάτη του θρόνου απεικονίζεται σκηνή από τον ιερό γάμο του Πλούτωνα με την Περσεφόνη.
Σύμφωνα με την κα Μενδώνη η σκηνή της αρπαγής συνδέεται ξεκάθαρα με την ορφική λατρεία.
Η σκηνή που είναι καθαρά ταφικό θέμα, συναντάται για πρώτη φορα με τη μορφή ψηφιδωτού και αποτελεί δείγμα ότι η χρονολόγηση του τάφου έχει γίνει σωστά από την κα Περιστέρη και την ομάδα της και ότι ο τάφος ανήκει χρονολογικά στον 4ο αιώνα.
Όπως είναι φυσικό, ασφαλή συμπεράσματα όσον αφορά το φύλο του νεκρού δεν μπορούν να βγουν, ανέφερε η κ. Περιστέρη. Το μόνο σίγουρο είναι ότι πρόκειται για σημαντικό πρόσωπο της εποχής.
Ερωτηματικά πάντως προκαλεί το γεγονός ότι το κατεστραμμένο τμήμα της παράστασης βρίσκεται ακριβώς στο κέντρο. Η Κατερίνα Περιστέρη σχετικά με το θέμα σχολίασε:
«Δεν υπάρχει λογική. Φαίνεται όμως ότι δεν είναι φυσική φθορά».
Τα ερωτήματα που απομένουν αν απαντηθούν είναι πολλά ακόμη ενώ ταυτόχρονα υπάρχει αγωνία και για το τι θα αποκαλύψει η μαρμάρινη πόρτα.